Beboerklagenævnet

Beboerklagenævn

Siden 1998 har landets kommuner haft pligt til at oprette et beboerklagenævn. Nævnene er oprettet for at sikre beboerne i de almene boliger en hurtig og billig behandling af klager. Nævnene skal gøre det nemmere og hurtigere at få afgjort tvister mellem beboerne indbyrdes og mellem beboer og boligorganisation.

I Glostrup finder du Beboerklagenævnets sekretariat på rådhuset.

Det koster et gebyr på 169 kr. (2025) at få behandlet en sag i Beboerklagenævnet. Beløbet betales af den part som indbringer sagen.
Sager, som beboerklagenævnets kan tage sig af er:
- beboeres brud på husordenen
- boligens stand ved indflytning
- syn og istandsættelse ved fraflytning
- manglende vedligeholdelse og tilbagebetaling af indskud
- fremleje og bytte af bolig
- husleje, vand, varme og fællesantenne
- råderet (den enkeltes ret til at forbedre sin bolig)
- lovligheden af beslutninger truffet af beboerdemokratiet

Afgørelser, som beboerklagenævnet kan træffe er:
- at afgøre om en klager har ret
- at give en advarsel til en beboer
- at give en beboer en betinget opsigelse
- at erklære om en beslutning i beboerdemokratiet er gyldig eller ugyldig.

Afgørelserne behøver ikke at være endelige. Beboere eller boligorganisationer, der er uenige i en afgørelse fra beboerklagenævnet, kan gå videre med sagen til boligretten.

Opdateret 08-01-2025


Glostrup Boligselskab

Bryggergårdsvej 2B
2600 Glostrup

  (+45) 43 96 28 86
  gb@gb.dk

CVRnr. 65 12 32 15


Persondata

Telefon- og åbningstider

Beboerservice & drift

Telefontid:
Mandag, tirsdag og onsdag 09:00-11:00
Torsdag lukket
Fredag 09:00-11:00

Personlig henvendelse – Kun på Stubben 5:
Torsdag 13:00-17:00

Stubben 5, 2600 Glostrup