DANSK SHETLAND SHEEPDOG KLUB
ENESTE AF DANSK KENNEL KLUB ANERKENDTE SPECIALKLUB FOR SHETLAND SHEEPDOGS.
STIFTET 1. JANUAR 1994 LOVE Klubben er stiftet pr. 1. januar 1994.
§ 1. NAVN OG HJEMSTED
1. Klubbens navn er Dansk Shetland Sheepdog Klub. (DSSK)
2. Klubbens hjemsted og værneting er den kommune/retskreds, hvor
klubbens formand har fast bopæl.
3. Klubben er eneste danske specialklub, anerkendt af og
samarbejdende med Dansk Kennel Klub (DKK), for Shetland Sheepdog racen.
§ 2. ORGANISATION
Klubben er opbygget med:
a. Medlemmerne (§ 6)
b. Bestyrelsen (§§ 9 og 10)
c. Generalforsamling (§§ 11 og 12)
d. Urafstemning (§ 14)
§ 3. KLUBBENS FORMÅL
Klubbens formål er:
1. at fremme interessen for og pasningen af Shetland Sheepdog racen.
2. at skabe interesse for racetypiske, fysisk og mentalt sunde hunde.
3. at arbejde for ansvarsbevidst opdræt, racens forædling jfr. gældende
standard, samt for dens opdragelse (dressur), udbredelse og anvendelse.
Til dette formål bør klubben bl.a.:
a. Samarbejde med DKK.
b. Udgive et medlemsblad (se §16).
c. Afholde udstillinger, skuer, lydighedskurser og –prøver.
d. Afholde andre arrangementer af interesse for klubbens medlemmer og
opdrættere.
e. Virke for korrekt behandling af hundene, både som avlsdyr og som
private husdyr.
f. Udarbejde en hvalpeliste.
g. Opretholde en dressurafdeling (se § 5).
h. Opretholde en redningsfond for nødstedte Shelties.
§ 4. AVLSARBEJDET
1. Dansk Shetland Sheepdog Klub er DKK’s sagkyndige vedrørende
avlsarbejdet med Shetland Sheepdog racen.
2. Grundlaget for klubbens avlsarbejde er den af FCI til enhver tid gældende
standard for racen.
3. Klubben er berettiget til at fastsætte specielle regler for avlsarbejdet.
4. Avlsforbud og restriktioner kan indføres, såfremt der foreligger
arvemæssige/sundhedstruende begrundelser og efter godkendelse af
DKK’s sundhedsudvalg.
§ 5. LYDIGHEDSAFDELINGEN
1. Lydighedsafdelingen består af klubbens autoriserede
lydighedsinstruktører/lydighedsdommere.
2. Afdelingen ledes af et udvalg, som vælges ud af dets midte.
3. Afdelingen udarbejder selv sine vedtægter, der, ligesom eventuelle
vedtægtsændringer, forelægges klubbens bestyrelse til godkendelse.
4. Afdelingens økonomiske grundlag udgøres af indtægterne fra afholdelse af
kurser, konkurrencer og prøver, afholdt i afdelingens regi eller sammen
med eventuelle samarbejdspartnere.
5. Afdelingen fører sit eget regnskab, der indgår i klubbens hovedregnskab.
6. Lydighedsafdelingen kan, med bestyrelsens godkendelse, indlede eller
ophæve samarbejde med andre klubber på alle områder inden for
afdelingens arbejdsområde.
§ 6. MEDLEMSKAB
1. Som medlem kan optages alle, der opfylder betingelserne for medlemskab
af DKK. Er der i en husstand mere end ét medlem betragtes ét medlem
som hovedmedlem og resten som husstandsmedlemmer til nedsat
kontingent, men med fulde medlemsrettigheder.
2. Stemmeberettigede i alle klubbens anliggender er medlemmer, der har
været medlem i mindst 3 måneder og som ikke er i kontingentrestance.
3. Medlemmer, der ikke har betalt deres kontingent senest ved udgangen af
januar, betragtes som udmeldt af klubben jfr. § 6, stk.2 og § 7 stk.2.
4. Udmeldelse bør ske skriftligt til udgangen af et kalenderår.
5. Klubbens hæderstegn tildeles af bestyrelsen, evt. efter indstilling, til
medlemmer, der har ydet en ekstraordinær indsats for klubben og hundesagen.
6. Klubbens bestyrelse kan på en ordinær generalforsamling foreslå personer,
der ligeledes har ydet en ekstraordinær indsats for klubben og
hundesagen, udnævnt til livsvarige æresmedlemmer af klubben og tildelt
klubbens hæderstegn. Æresmedlemmer er kontingentfri, men har fulde
medlemsrettigheder.
7. DKK’s formand og direktør er kontingentfri medlemmer af klubben, dog
uden stemmeret. De kan deltage på klubbens generalforsamling og øvrige
arrangementer eller lade sig repræsentere ved en stedfortræder fra DKK’s
bestyrelse.
§ 7. KONTINGENT
1. Kontingentet fastsættes af bestyrelsen og meddeles for det følgende år i det
første nummer af klubbladet, der udkommer efter 1. august.
2. Kontingentet opkræves for det kommende kalenderår ved fremsendelse af
giroindbetalingskort i december måned og skal være betalt ved udgangen af
januar. Ved senere betaling betragtes vedkommende som nyt medlem med
hensyn til medlemsrettigheder og stemmeberettigelse.
3. Ved indmeldelse efter 30. juni betales halvt kontingent for resten af året.
4. Klubbens officielle medlemskartotek føres af et medlem af bestyrelsen eller et
medlem af klubben efter aftale med og ansvar overfor bestyrelsen.
§ 8. REGNSKAB
1. Klubbens regnskab er kalenderåret.
2. Årsregnskabet skal opgøres i henhold til god regnskabsskik og forelægges
klubbens revisorer senest 15. februar.
3. Det reviderede årsregnskab med specifikationer fremlægges til
godkendelse og meddelelse af ansvarsfrihed på en ordinær generalforsamling.
§ 9. BESTYRELSE OG REVISION
1. Klubben ledes af en bestyrelse på 5 medlemmer, der vælges for 2 år af gangen.
3 bestyrelsesmedlemmer er på valg i lige årstal og 2 bestyrelsesmedlemmer i ulige årstal.
2. Bestyrelsesmedlemmer skal være medlemmer af DKK.
3. Desuden vælges 2 revisorer for 2 år ad gangen, dog således at 1 revisor er på
valg hvert år. 4. Hvert år vælges 2 suppleanter til bestyrelsen og 1 revisorsuppleant.
5. Alle valg foregår ved hemmelig urafstemning i forbindelse med klubbens ordinære
generalforsamling. Genvalg kan finde sted.
6. I tilfælde af stemmelighed ved valg, hvor en afgørelse er nødvendig, afholder
dirigenten på generalforsamlingen lodtrækning mellem de kandidater, der har lige
mange stemmer.
7. Ved eventuel indkaldelse af en suppleant indtræder denne i den udtrædendes
valgturnus.
§ 10. BESTYRELSENS ARBEJDSOMRÅDE
1. Bestyrelsen konstituerer sig selv med formand, næstformand, kasserer og sekretær
og fastsætter selv sin forretningsorden.
2. Bestyrelsen træffer de endelige afgørelser i alle forhold, der ikke udtrykkeligt
henhører under generalforsamlingen, urafstemning eller overenskomsten mellem
klubben og DKK.
3. Til varetagelse af dele af bestyrelsens arbejdsområder er bestyrelsen bemyndiget
til at nedsætte udvalg, bestående af et hensigtsmæssigt antal af klubbens
medlemmer. Bestyrelsen udpeger af sin midte kontaktpersoner til disse udvalg.
4. Bestyrelsen kan udnævne lokalrepræsentanter til varetagelse af klubbens interesser
i lokalområderne. Lokalrepræsentanterne arbejder efter de af
generalforsamlingen vedtagne vedtægter for lokalrepræsentanterne.
5. Bestyrelsesarbejdet er ulønnet, men bestyrelsesmedlemmer kan erholde
refusion af udgifter, der udelukkende er afholdt i klubbens tjeneste. Dette
gælder også klubbens officials og øvrige udvalgsmedlemmer.
6. Der tages referat af bestyrelsens møder, og et kortfattet
beslutningsreferat offentliggøres i klubbladet.
7. Bestyrelsen udpeger klubbens repræsentanter til DKK’s
repræsentantskabsmøder.
§ 11. ORDINÆR GENERALFORSAMLING
1. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i marts eller april måned, og
skiftevis øst og vest for Store Bælt.
2. Bestyrelsen bestemmer tid og sted for generalforsamlingen og indkalder til
denne med mindst 7 ugers varsel, dog er indkaldelse ved annonce i
medlemsbladets sidste nummer i foregående kalenderår altid rettidig.
Indkaldelsen skal indeholde oplysning om tid og sted, hvilke
bestyrelsesmedlemmer og hvilken revisor, der er på valg, samt
bestyrelsens kandidater til disse poster og om der anbefales genvalg.
3. Forslag fra medlemmerne til behandling på generalforsamlingen, samt
kandidater til valg skal fremsendes skriftligt og skal være bestyrelsen i
hænde senest 30 dage (4 uger + 2 dage) før generalforsamlingens afholdelse.
4. Kandidatforslag til bestyrelse og revision skal være accepteret af
kandidaterne og være fulgt af en kort præsentation af de pågældende.
5. Senest 14 dage før generalforsamlingen udsendes den endelige dagsorden
sammen med de indkomne forslag til behandling på generalforsamlingen,
og præsentationer af de foreslåede kandidater til valgene.
6. Sammen med dagsordenen udsendes stemmeseddel til valgene.
7. Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uanset det fremmødte antal
stemmeberettigede medlemmer, dog kan bestyrelsen jfr. § 14, stk.1
udskyde enhver vedtagelse til endelig afgørelse ved urafstemning.
8. Det er bestyrelsens ansvar, at der foretages kontrol af antallet af
tilstedeværende stemmeberettigede medlemmer på generalforsamlingen.
9. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
10. Vedtagelser på generalforsamlingen sker ved simpelt flertal, såfremt
lovene ikke foreskriver andet. Skriftlig afstemning skal finde sted,
såfremt bestyrelsen eller 15 af de tilstedeværende stemmeberettigede
medlemmer fremsætter ønske derom.
11. Dagsordenen skal mindst indeholde følgende punkter :
1. Valg af dirigent.
2. Valg af 2 stemmetællere.
3. Formandens beretning til godkendelse herunder beretninger fra diverse udvalg.
4. Dressurafdelingens beretning.
5. Kassererens fremlæggelse af årsregnskabet til godkendelse og
meddelelse af ansvarsfrihed.
6. Forslag fra medlemmer og bestyrelse.
7. Bekendtgørelse af valg til bestyrelse og revision.
8. Eventuelt. Under dette punkt kan der ikke træffes beslutninger, kun
afgives tilkendegivelser og / eller for bestyrelsen uforpligtende forslag.
12. Der tages referat af forhandlingerne på generalforsamlingen evt. via båndoptager.
Et på dette grundlag udfærdiget skriftligt referat, hovedsagelig omhandlende
vedtagelserne skal senest 1 måned efter generalforsamlingens afholdelse være
godkendt og underskrevet af dirigenten, hvorefter det indsættes i klubbens
forhandlingsprotokol.
13. Kortfattet beslutningsreferat og regnskabets hovedtal bringes i klubbladet
snarest muligt.
§ 12. EKSTRAORDINÆR GENERALFORSAMLING
1. Ekstraordinær generalforsamling skal finde sted, når enten bestyrelsen finder
anledning dertil eller mindst 10% (minimum 50) af klubbens
stemmeberettigede medlemmer skriftligt anmoder herom, med angivelse af det emne,
der ønskes behandlet, ligesom den skal være underskrevet af eller være ledsaget af
underskriftsblade fra samtlige medlemmer, der ønsker den ekstraordinære
generalforsamling afholdt.
2. Der kan ikke behandles andre emner på en ekstraordinær generalforsamling
end de i dagsordenen indeholdte.
3. Ekstraordinær generalforsamling med angivelse af dagsorden skal indkaldes
senest 4 uger efter begæringens modtagelse og med mindst 3 ugers varsel.
4. Vedtagelser på en ekstraordinær generalforsamling følger reglerne for den
ordinære generalforsamling.
5. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
§ 13. LOVÆNDRINGER
1. Enhver lovændring skal forelægges en ordinær eller en ekstraordinær
generalforsamling til afstemning. Lovforslag med eventuelle rettelser eller
ændringer er, under forudsætning af DKK’s godkendelse, vedtaget når 75 %
af de afgivne stemmer er for forslagene. Ændring af lovbestemmelser, der
vedrører klubbens ophævelse, skal altid til urafstemning.
2. Så længe klubben er en specialklub, anerkendt af DKK, går de til enhver
tid gældende DKK-love forud for specialklubbens love.
§ 14. URAFSTEMNING
1. Bestyrelsen kan, når den finder anledning dertil, henskyde et hvert spørgsmål
og enhver beslutning til endelig afgørelse ved skriftlig, hemmelig
urafstemning blandt klubbens stemmeberettigede medlemmer.
2. Forslag til afstemning udsendes snarest efter en vedtagelse på en
generalforsamling eller af anden kvalificeret instans til stemmeberettigede
medlemmer, sammen med autoriserede stemmesedler, der skal returneres
til klubbens sekretær senest 14 dage feter udsendelsen (følgeskrivelsens datering).
3. Stemmesedlerne åbnes af 2 af klubbens bestyrelsesmedlemmer i
overværelse af mindst 1 af klubbens revisorer, der også overvåger og
kontrollerer stemmeoptællingen.
4. Resultatet af sådanne urafstemninger bekendtgøres på fremtrædende plads
i førstkommende nummer af medlemsbladet.
§ 15. DISCIPLINÆRSAGER
1. Disciplinærsager, der ikke kan ordnes i mindelighed mellem klubbens bestyrelse
og de implicerede parter, fremsendes til DKK’s bestyrelse og kan ikke
behandles på generalforsamlinger. Kun sådanne sager, der ifølge DKK’s
love kan medføre disciplinære foranstaltninger kan behandles.
2. Denne bestemmelse vedrører ikke en dommers, prøveleders eller
udstillingsleders ret og pligt til at træffe disciplinære foranstaltninger.
§16. KLUBBENS MEDLEMSBLAD
1. Til orientering for medlemmerne udsender klubben et blad, minimum 4
gange om året.
2. Bladet udsendes til alle hovedmedlemmer. Endvidere til dyrehospitaler,
biblioteker og andre institutioner efter redaktørens og bestyrelsens skøn
eller efter anmodning.
3. Bestyrelsen vælger redaktøren, der i samråd med bestyrelsen vælger sin redaktion.
4. Stof til bladet skal være af almen kynologisk interesse eller være informativt
eller underholdende for medlemskredsen.
5. Bestyrelsen, der er endelig ansvarlig for bladets indhold, forbeholder sig ret til,
i samråd med redaktøren, at afvise indlæg, artikler eller annoncer, som indeholder
nedsættende, ærerørige, insinuerende eller negativ omtale af navngivne personer,
eller hvor der ikke er tvivl om, hvem indlægget omhandler.
6. Annoncer modtages, både fra medlemmer og fra udenforstående.
Annoncer skal overholde den for almene publikationer gældende standard vedrørende
indhold, etik og sprogbrug, jævnfør Dansk Reklamekodeks.
§ 17. KLUBBENS OPHÆVELSE
1. Klubben kan kun ophæves, når det vedtages på en ordinær
generalforsamling med mindst 75% af de afgivne stemmer, og selve
forslaget om ophævelse har været anført på den offentliggjorte dagsorden.
Yderligere skal en sådan vedtagelse bekræftes af en urafstemning, hvor det skal vedtages
med samme kvalificerede majoritet.
2. I tilfælde af klubbens ophævelse tilfalder dens ejendele DKK, med mindre generalforsamlingen
træffer anden konkret beslutning.
§ 18. OVERGANGSBESTEMMELSER
Disse love er vedtaget på den stiftende generalforsamling den 4. juli 1993,
godkendt af DKK den 20. September 1993 og træder i kraft den 1. januar 1994.
Ændringer er vedtaget på den ordinære generalforsamling den 19.marts 1995,
godkendt af DKK den 21.april 1995, på den ordinære generalforsamling den 21. april 2001,
godkendt af DKK den 30. maj 2001 samt på den ordinære generalforsamling den 17. april 2005,
godkendt af DKK den 9.maj 2005 samt på den ordinære generalforsamling
17.4.2010, godkendt af DKK 26.5.2010.