DANSK SHETLAND SHEEPDOG KLUB

ENESTE AF DANSK KENNEL KLUB ANERKENDTE SPECIALKLUB FOR SHETLAND SHEEPDOGS.

STIFTET 1. JANUAR 1994 LOVE Klubben er stiftet pr. 1. januar 1994.

§ 1. NAVN OG HJEMSTED
        1. Klubbens navn er Dansk Shetland Sheepdog Klub. (DSSK) 
        2. Klubbens hjemsted og værneting er den kommune/retskreds, hvor
            klubbens formand har fast bopæl.
        3. Klubben er eneste danske specialklub, anerkendt af og
            samarbejdende med Dansk Kennel Klub (DKK), for Shetland Sheepdog racen.

§ 2. ORGANISATION 
       Klubben er opbygget med:
       a. Medlemmerne (§ 6)
       b. Bestyrelsen (§§ 9 og 10)
       c. Generalforsamling (§§ 11 og 12)
       d. Urafstemning (§ 14)

§ 3. KLUBBENS FORMÅL
        Klubbens formål er:
       1. at fremme interessen for og pasningen af Shetland Sheepdog racen.
       2. at skabe interesse for racetypiske, fysisk og mentalt sunde hunde.
       3. at arbejde for ansvarsbevidst opdræt, racens forædling jfr. gældende
           standard, samt for dens opdragelse (dressur), udbredelse og anvendelse.
           Til dette formål bør klubben bl.a.:
              a. Samarbejde med DKK.
              b. Udgive et medlemsblad (se §16).
              c. Afholde udstillinger, skuer, lydighedskurser og –prøver.
              d. Afholde andre arrangementer af interesse for klubbens medlemmer og
                 opdrættere.
              e. Virke for korrekt behandling af hundene, både som avlsdyr og som
                 private husdyr.
              f. Udarbejde en hvalpeliste.
              g. Opretholde en dressurafdeling (se § 5).
              h. Opretholde en redningsfond for nødstedte Shelties.

§ 4. AVLSARBEJDET 
        1. Dansk Shetland Sheepdog Klub er DKK’s sagkyndige vedrørende
            avlsarbejdet med Shetland Sheepdog racen.
        2. Grundlaget for klubbens avlsarbejde er den af FCI til enhver tid gældende
            standard for racen.
        3. Klubben er berettiget til at fastsætte specielle regler for avlsarbejdet.
        4. Avlsforbud og restriktioner kan indføres, såfremt der foreligger
            arvemæssige/sundhedstruende begrundelser og efter godkendelse af
            DKK’s sundhedsudvalg.

§ 5. LYDIGHEDSAFDELINGEN 
        1. Lydighedsafdelingen består af klubbens autoriserede
            lydighedsinstruktører/lydighedsdommere.
        2. Afdelingen ledes af et udvalg, som vælges ud af dets midte.
        3. Afdelingen udarbejder selv sine vedtægter, der, ligesom eventuelle
            vedtægtsændringer, forelægges klubbens bestyrelse til godkendelse.
        4. Afdelingens økonomiske grundlag udgøres af indtægterne fra afholdelse af
            kurser, konkurrencer og prøver, afholdt i afdelingens regi eller sammen
            med eventuelle samarbejdspartnere.
        5. Afdelingen fører sit eget regnskab, der indgår i klubbens hovedregnskab.
        6. Lydighedsafdelingen kan, med bestyrelsens godkendelse, indlede eller
            ophæve samarbejde med andre klubber på alle områder inden for
            afdelingens arbejdsområde.

§ 6. MEDLEMSKAB 
        1. Som medlem kan optages alle, der opfylder betingelserne for medlemskab
            af DKK. Er der i en husstand mere end ét medlem betragtes ét medlem
            som hovedmedlem og resten som husstandsmedlemmer til nedsat
            kontingent, men med fulde medlemsrettigheder.
        2. Stemmeberettigede i alle klubbens anliggender er medlemmer, der har
           været medlem i mindst 3 måneder og som ikke er i kontingentrestance.
        3. Medlemmer, der ikke har betalt deres kontingent senest ved udgangen af
            januar, betragtes som udmeldt af klubben jfr. § 6, stk.2 og § 7 stk.2.
        4. Udmeldelse bør ske skriftligt til udgangen af et kalenderår.
        5. Klubbens hæderstegn tildeles af bestyrelsen, evt. efter indstilling, til
           medlemmer, der har ydet en ekstraordinær indsats for klubben og hundesagen.
        6. Klubbens bestyrelse kan på en ordinær generalforsamling foreslå personer,
           der ligeledes har ydet en ekstraordinær indsats for klubben og
           hundesagen, udnævnt til livsvarige æresmedlemmer af klubben og tildelt
           klubbens hæderstegn. Æresmedlemmer er kontingentfri, men har fulde
           medlemsrettigheder.
        7. DKK’s formand og direktør er kontingentfri medlemmer af klubben, dog
           uden stemmeret. De kan deltage på klubbens generalforsamling og øvrige
           arrangementer eller lade sig repræsentere ved en stedfortræder fra DKK’s
           bestyrelse.         

§ 7. KONTINGENT 
        1. Kontingentet fastsættes af bestyrelsen og meddeles for det følgende år i det
            første nummer af klubbladet, der udkommer efter 1. august.
        2. Kontingentet opkræves for det kommende kalenderår ved fremsendelse af
            giroindbetalingskort i december måned og skal være betalt ved udgangen af
            januar. Ved senere betaling betragtes vedkommende som nyt medlem med
            hensyn til medlemsrettigheder og stemmeberettigelse.
        3. Ved indmeldelse efter 30. juni betales halvt kontingent for resten af året.
        4. Klubbens officielle medlemskartotek føres af et medlem af bestyrelsen eller et
            medlem af klubben efter aftale med og ansvar overfor bestyrelsen.

§ 8. REGNSKAB 
        1. Klubbens regnskab er kalenderåret. 
        2. Årsregnskabet skal opgøres i henhold til god regnskabsskik og forelægges
            klubbens revisorer senest 15. februar. 
        3. Det reviderede årsregnskab med specifikationer fremlægges til
            godkendelse og meddelelse af ansvarsfrihed på en ordinær generalforsamling.

§ 9. BESTYRELSE OG REVISION 
        1. Klubben ledes af en bestyrelse på 5 medlemmer, der vælges for 2 år af gangen. 
           3 bestyrelsesmedlemmer er på valg i lige årstal og 2 bestyrelsesmedlemmer i ulige årstal.
        2. Bestyrelsesmedlemmer skal være medlemmer af DKK.
        3. Desuden vælges 2 revisorer for 2 år ad gangen, dog således at 1 revisor er på
            valg hvert år. 4. Hvert år vælges 2 suppleanter til bestyrelsen og 1 revisorsuppleant.
        5. Alle valg foregår ved hemmelig urafstemning i forbindelse med klubbens ordinære
            generalforsamling. Genvalg kan finde sted.
        6. I tilfælde af stemmelighed ved valg, hvor en afgørelse er nødvendig, afholder
            dirigenten på generalforsamlingen lodtrækning mellem de kandidater, der har lige
            mange stemmer.
        7. Ved eventuel indkaldelse af en suppleant indtræder denne i den udtrædendes
            valgturnus.

§ 10. BESTYRELSENS ARBEJDSOMRÅDE 
        1. Bestyrelsen konstituerer sig selv med formand, næstformand, kasserer og sekretær
            og fastsætter selv sin forretningsorden.
        2. Bestyrelsen træffer de endelige afgørelser i alle forhold, der ikke udtrykkeligt
            henhører under generalforsamlingen, urafstemning eller overenskomsten mellem 
            klubben og DKK.
        3. Til varetagelse af dele af bestyrelsens arbejdsområder er bestyrelsen bemyndiget
            til at nedsætte udvalg, bestående af et hensigtsmæssigt antal af klubbens 
            medlemmer. Bestyrelsen udpeger af sin midte kontaktpersoner til disse udvalg.
        4. Bestyrelsen kan udnævne lokalrepræsentanter til varetagelse af klubbens interesser
           i lokalområderne. Lokalrepræsentanterne arbejder efter de af 
           generalforsamlingen vedtagne vedtægter for lokalrepræsentanterne.
        5. Bestyrelsesarbejdet er ulønnet, men bestyrelsesmedlemmer kan erholde
            refusion af udgifter, der udelukkende er afholdt i klubbens tjeneste. Dette
            gælder også klubbens officials og øvrige udvalgsmedlemmer.
        6. Der tages referat af bestyrelsens møder, og et kortfattet
            beslutningsreferat offentliggøres i klubbladet.
        7. Bestyrelsen udpeger klubbens repræsentanter til DKK’s 
            repræsentantskabsmøder.

§ 11. ORDINÆR GENERALFORSAMLING 
        1. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i marts eller april måned, og
            skiftevis øst og vest for Store Bælt.
        2. Bestyrelsen bestemmer tid og sted for generalforsamlingen og indkalder til
            denne med mindst 7 ugers varsel, dog er indkaldelse ved annonce i
            medlemsbladets sidste nummer i foregående kalenderår altid rettidig.
            Indkaldelsen skal indeholde oplysning om tid og sted, hvilke
            bestyrelsesmedlemmer og hvilken revisor, der er på valg, samt
            bestyrelsens kandidater til disse poster og om der anbefales genvalg.
        3. Forslag fra medlemmerne til behandling på generalforsamlingen, samt
            kandidater til valg skal fremsendes skriftligt og skal være bestyrelsen i
            hænde senest 30 dage (4 uger + 2 dage) før generalforsamlingens afholdelse.
        4. Kandidatforslag til bestyrelse og revision skal være accepteret af
            kandidaterne og være fulgt af en kort præsentation af de pågældende.
        5. Senest 14 dage før generalforsamlingen udsendes den endelige dagsorden
            sammen med de indkomne forslag til behandling på generalforsamlingen, 
            og præsentationer af de foreslåede kandidater til valgene.
        6. Sammen med dagsordenen udsendes stemmeseddel til valgene.
        7. Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uanset det fremmødte antal 
            stemmeberettigede medlemmer, dog kan bestyrelsen jfr. § 14, stk.1
            udskyde enhver vedtagelse til endelig afgørelse ved urafstemning.
        8. Det er bestyrelsens ansvar, at der foretages kontrol af antallet af
            tilstedeværende stemmeberettigede medlemmer på generalforsamlingen.
        9. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.         
        10. Vedtagelser på generalforsamlingen sker ved simpelt flertal, såfremt 
              lovene ikke foreskriver andet. Skriftlig afstemning skal finde sted,
              såfremt bestyrelsen eller 15 af de tilstedeværende stemmeberettigede
              medlemmer fremsætter ønske derom.
        11. Dagsordenen skal mindst indeholde følgende punkter :
                1. Valg af dirigent.
                2. Valg af 2 stemmetællere.
                3. Formandens beretning til godkendelse herunder beretninger fra diverse udvalg.
                4. Dressurafdelingens beretning.
                5. Kassererens fremlæggelse af årsregnskabet til godkendelse og
                    meddelelse af ansvarsfrihed.
                6. Forslag fra medlemmer og bestyrelse.
                7. Bekendtgørelse af valg til bestyrelse og revision.
                8. Eventuelt. Under dette punkt kan der ikke træffes beslutninger, kun
                    afgives tilkendegivelser og / eller for bestyrelsen uforpligtende forslag.
        12. Der tages referat af forhandlingerne på generalforsamlingen evt. via båndoptager.
             Et på dette grundlag udfærdiget skriftligt referat, hovedsagelig omhandlende
             vedtagelserne skal senest 1 måned efter generalforsamlingens afholdelse være
             godkendt og underskrevet af dirigenten, hvorefter det indsættes i klubbens
             forhandlingsprotokol.
        13. Kortfattet beslutningsreferat og regnskabets hovedtal bringes i klubbladet
             snarest muligt.

§ 12. EKSTRAORDINÆR GENERALFORSAMLING 
        1. Ekstraordinær generalforsamling skal finde sted, når enten bestyrelsen finder
           anledning dertil eller mindst 10% (minimum 50) af klubbens 
           stemmeberettigede medlemmer skriftligt anmoder herom, med angivelse af det emne,
           der ønskes behandlet, ligesom den skal være underskrevet af eller være ledsaget af
            underskriftsblade fra samtlige medlemmer, der ønsker den ekstraordinære
            generalforsamling afholdt.
        2. Der kan ikke behandles andre emner på en ekstraordinær generalforsamling
            end de i dagsordenen indeholdte.
        3. Ekstraordinær generalforsamling med angivelse af dagsorden skal indkaldes
        senest 4 uger efter begæringens modtagelse og med mindst 3 ugers varsel.
        4. Vedtagelser på en ekstraordinær generalforsamling følger reglerne for den 
           ordinære generalforsamling.
        5. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.

§ 13. LOVÆNDRINGER 
        1. Enhver lovændring skal forelægges en ordinær eller en ekstraordinær
            generalforsamling til afstemning. Lovforslag med eventuelle rettelser eller
            ændringer er, under forudsætning af DKK’s godkendelse, vedtaget når 75 %
            af de afgivne stemmer er for forslagene. Ændring af lovbestemmelser, der
            vedrører klubbens ophævelse, skal altid til urafstemning.
        2. Så længe klubben er en specialklub, anerkendt af DKK, går de til enhver
            tid gældende DKK-love forud for specialklubbens love.

§ 14. URAFSTEMNING 
        1. Bestyrelsen kan, når den finder anledning dertil, henskyde et hvert spørgsmål
           og enhver beslutning til endelig afgørelse ved skriftlig, hemmelig
           urafstemning blandt klubbens stemmeberettigede medlemmer.
        2. Forslag til afstemning udsendes snarest efter en vedtagelse på en
            generalforsamling eller af anden kvalificeret instans til stemmeberettigede
            medlemmer, sammen med autoriserede stemmesedler, der skal returneres
            til klubbens sekretær senest 14 dage feter udsendelsen (følgeskrivelsens datering).
        3. Stemmesedlerne åbnes af 2 af klubbens bestyrelsesmedlemmer i
            overværelse af mindst 1 af klubbens revisorer, der også overvåger og
            kontrollerer stemmeoptællingen.
        4. Resultatet af sådanne urafstemninger bekendtgøres på fremtrædende plads 
            i førstkommende nummer af medlemsbladet.

§ 15. DISCIPLINÆRSAGER 
        1. Disciplinærsager, der ikke kan ordnes i mindelighed mellem klubbens bestyrelse
            og de implicerede parter, fremsendes til DKK’s bestyrelse og kan ikke
            behandles på generalforsamlinger. Kun sådanne sager, der ifølge DKK’s
            love kan medføre disciplinære foranstaltninger kan behandles.
        2. Denne bestemmelse vedrører ikke en dommers, prøveleders eller
            udstillingsleders ret og pligt til at træffe disciplinære foranstaltninger.

§16. KLUBBENS MEDLEMSBLAD 
        1. Til orientering for medlemmerne udsender klubben et blad, minimum 4 
            gange om året.
        2. Bladet udsendes til alle hovedmedlemmer. Endvidere til dyrehospitaler,
            biblioteker og andre institutioner efter redaktørens og bestyrelsens skøn 
            eller efter anmodning.
        3. Bestyrelsen vælger redaktøren, der i samråd med bestyrelsen vælger sin redaktion.
        4. Stof til bladet skal være af almen kynologisk interesse eller være informativt
           eller underholdende for medlemskredsen.
        5. Bestyrelsen, der er endelig ansvarlig for bladets indhold, forbeholder sig ret til, 
           i samråd med redaktøren, at afvise indlæg, artikler eller annoncer, som indeholder
           nedsættende, ærerørige, insinuerende eller negativ omtale af navngivne personer,
            eller hvor der ikke er tvivl om, hvem indlægget omhandler.
        6. Annoncer modtages, både fra medlemmer og fra udenforstående.
            Annoncer skal overholde den for almene publikationer gældende standard vedrørende
            indhold, etik og sprogbrug, jævnfør Dansk Reklamekodeks.

§ 17. KLUBBENS OPHÆVELSE 
        1. Klubben kan kun ophæves, når det vedtages på en ordinær 
            generalforsamling med mindst 75% af de afgivne stemmer, og selve
            forslaget om ophævelse har været anført på den offentliggjorte dagsorden.
             Yderligere skal en sådan vedtagelse bekræftes af en urafstemning, hvor det skal vedtages
             med samme kvalificerede majoritet.
        2. I tilfælde af klubbens ophævelse tilfalder dens ejendele DKK, med mindre generalforsamlingen 
            træffer anden konkret beslutning.

§ 18. OVERGANGSBESTEMMELSER 
        Disse love er vedtaget på den stiftende generalforsamling den 4. juli 1993,
        godkendt af DKK den 20. September 1993 og træder i kraft den 1. januar 1994. 
        Ændringer er vedtaget på den ordinære generalforsamling den 19.marts 1995,
        godkendt af DKK den 21.april 1995, på den ordinære generalforsamling den 21. april 2001,
        godkendt af DKK den 30. maj 2001 samt på den ordinære generalforsamling den 17. april 2005,
        godkendt af DKK den 9.maj 2005 samt på den ordinære generalforsamling
        17.4.2010, godkendt af DKK 26.5.2010.

sheltie.dk |  ,  |  | 
Need a free website?

Contact us at:

contact@OfficeTray.com
(+45) 43 47 00 14
Design Examples
Contact etc.